Zinek

Co je zinek a co je dobrý

Zinek je esenciální stopový prvek, který stimuluje aktivitu asi 100 enzymů v lidském těle. Je koncentrovaný nejvíce ve svalech, kostech, kůži, ledvinách, slinivce, očí a u mužů v prostatě. Jeho nutriční význam byl objeven až v 60. letech minulého století po zprávách o příznivém efektu suplementace tohoto prvku u neprospívajících dětí. Kromě jmenovaného vlivu na správný růst a vývoj sehrává nezaměnitelnou úlohu při syntetizaci DNA, což zásadně ovlivňuje například dobrou hojivost ran. Přestože množství zinku potřebné pro správné fungovaní těla je poměrně malé, jeho účinky na organismus jsou astronomických rozměrů.

Zinek - účinky

Potřebuje ho každá buňka našeho těla při jeho základních funkcích jako je zažívání, rozmnožování, růst nebo činnost mozku. Optimální hladina zinku v těle je nezbytným předpokladem pro zdravou pleť, vlasy a silné nehty. Další podstatnou funkcí zinku v těle je zabezpečení správné funkce imunitního systému. Lidé, kteří mají chronický nedostatek zinku, jsou prokazatelně náchylnější na infekční a zánětlivá onemocnění.

Zinek účinky na pleť, vlasy a imunitu - Jak poznám nedostatek

Pozitivní vliv zinku na organismus byl zaznamenaný v prevenci:

  • Diabetu - zinek má vliv na dostatečnou produkci inzulinu
  • Kardiovaskulárních chorob a rakoviny - zinek podporuje antioxidační proces organismu
  • Alzheimerovy choroby - pomáhá aktivnímu odbourávání těžkých kovů z těla
  • Insomnie - pozitivně ovlivňuje metabolismus hormonu melatoninu, čímž přispívá ke zdravému spánkovému režimu
  • Deprese - vliv zinku na neurotransmitery a produkci hormonů štěstí (endorfiny)
  • Předčasné ukončení těhotenství - zinek podporuje správný vývoj plodu a také jeho donošení

Zinek se kromě prevence využívá také jako podpůrný prostředek v léčbě některých onemocnění, například:

  • Opakující se onemocnění dýchacích cest u dětí

  • Snížená plodnost žen a mužů, nízké libido

  • Snížená imunita

  • Chronický únavový syndrom

  • Opakované vaginální mykózy

  • Opakovaný výskyt bradavic

  • Akné, opary, psoriáza

Denní dávka zinku

Doporučené denní dávkování zinku je 10-15 mg pro dospělého člověka, u těhotných a kojících žen se zvyšuje na 16-19 mg.
Pro děti do 10 let je optimální přijmout denně 5-10 mg zinku. Množství potřebného zinku se mění v závislosti na věku, pohlaví a dalších faktorů jako jsou stres, nemoc, těhotenství, zvýšená psychická a fyzická zátěž nebo přibývající věk.

Charakteristika Doporučené dávka
Děti do 10 let 5 – 10 mg/den
Chlapci nad 10 let a muži 15 mg/den
Dívky nad 10 let a ženy 12 mg/den
Těhotné a kojící ženy 15 – 20 mg/deň
Vegani Doporučuje se zvýšit denní dávku o 50 %

 

Projevy nedostatku zinku

Zinek patří mezi stopové prvky a ačkoli ho lidský organismus obsahuje jen 2-3 gramy, je pro jeho existenci nezbytný. Zinek je potřebný pro správnou funkci reprodukčních orgánů, kožní bariéry, imunitního systému či produkci hormonů štítné žlázy a inzulínu. Zásoby zinku v těle jsou malé a při nedostatečném příjmu se jeho deficit projevuje poměrně rychle. 

Mezi nejčastější příznaky nedostatku zinku v těle patří:

  • Suchá kůže a problematická pleť
  • Vypadávání vlasů
  • Poruchy růstu a vývoje, poruchy učení u dětí
  • Vracející se infekce dýchacích cest u dětí
  • Snížená imunita a náchylnost na nachlazení a infekce
  • Zhoršená hojivost ran
  • Snížená reprodukční schopnost u žen i mužů
  • Poruchy vnímání chuti, zhoršení zraku
  • Deprese, podrážděnost, nervozita
  • Zvýšená únava

Osoby trpící jedním, či dokonce vícero vyjmenovanými příznaky naráz, často řeší zdravotní problém vnější aplikací rozličných přípravků, například pleťovou kosmetikou určenou pro problematickou pleť s akné či vlasových sér proti vypadávání vlasů a na posilnění kořínků. Častokrát bohužel bez viditelných výsledků. Je totiž pravděpodobné, že se jedná o projevy nedostatku zinku. Také lidé, kteří často trpí infekčními chorobami nebo pociťují chronickou únavu, by měli preventivně dbát na optimální hladinu zinku v těle.

Příčiny nedostatku zinku

I přes vyváženou stravu může dojít k nedostatečnému příjmu zinku ze stravy. Příčin je hned několik. Počínaje zhoršeným životním prostředím oproti minulosti, stejně jako vysokou mírou konzumace průmyslně zpracovaných potravin na úkor čerstvých.

Zinek v těle - vstřebávání

Využitelnost zinku ze stravy také závisí na přijatém množství kyseliny fytové, kterou obsahují obiloviny, ořechy, některé druhy zeleniny nebo luštěnin. Při vysoké míře fytátů nacházejících se v našem jídelníčku, klesá vstřebávání zinku až na 15 %. Živočišné bílkoviny naopak vstřebávání zinku zlepšují. Výjimkou je v tomto případě mléko. Díky kazeinu, který obsahuje, jeho konzumace také zhoršuje využitelnost zinku.

Zinek v potravinách

Potraviny, které obsahují dobře využitelný zinek pro organismus, jsou například ústřice, hovězí maso, krabi a humři. Jsou to většinou suroviny, které se na našich stolech neobjevují denně. Zinek v potravinách dále najdeme například v pšeničných klíčcích nebo otrubách, v dýňových semínkách, vaječných žloutcích a dalších druzích masa jako je vepřové a kuřecí. 

 

Zinek tablety účinky - denní dávka, zinek v potravinách, v čem je nejvíce zinku a jak ho doplnit

 

Lidé se zvýšenou potřebou zinku

Obvykle můžete dosáhnout denní doporučenou dávku zinku skrze konzumaci rozmanité, nutričně hodnotné stravy. Existují však situace, například přechodné období se zvýšenou psychickou a fyzickou zátěží, či takzvané rizikové skupiny lidí, které vyžadují příjem zinku ve vyšší míře.

Nejčastější skupiny lidí se zvýšenou potřebou zinku:

  • Těhotné a kojící ženy - zinek je nezbytný pro správný vývoj plodu, později prostřednictvím mateřského mléka matka poskytuje dostatečné množství zinku dítěti
  • Lidé nad 60 let - ve vyšším věku klesá schopnost organismu využívat nutrienty z potravy v dostatečné míře
  • Vegani a vegetariáni - strava neobsahuje živočišné proteiny v dostatečném množství či je neobsahuje vůbec, zvýšená míra fytátů, které zhoršují vstřebávání zinku
  • Lidé se zvýšenou fyzickou aktivitou, sportovci - zvyšováním tělesné teploty a pocením se zvyšují nároky organismu na příjem zinku
  • Celiatici a lidé trpící jinými zánětlivými střevními chorobami - vstřebávání minerálů je snížené
  • Lidé konzumující alkohol v nadměrném množství - snížené vstřebávání zinku díky etanolu, zvyšuje se jeho vylučování močením

Pozor na optimální hladinu zinku byste si měli dávat i v případě, že užíváte léky, které ovlivňují vstřebávání a vylučování zinku. Jsou to například léky na žaludeční kyselinu, diuretika nebo hormonální antikoncepce.

Přečtěte si také